Negende dag van onze reis - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Coby Hoonhoud - WaarBenJij.nu Negende dag van onze reis - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Coby Hoonhoud - WaarBenJij.nu

Negende dag van onze reis

Door: Coby

Blijf op de hoogte en volg Coby

31 Oktober 2012 | Indonesië, Jogjakarta

Vanmorgen even uitgeslapen tot half acht. Na het ontbijt bezoeken we het indrukwekkende Hindoe-Javaanse tempelcomplex Prambanan, dat op de Werelderfgoedlijst staat. Het complex bevat vele tempels. We bezoeken er enkele. Ongelooflijk hoe ze deze tempels in de 8e eeuw met de hand gebouwd hebben. Al twee keer zijn deze tempels door een aardbeving getroffen. De laatste keer, op 6 mei 2006 om vijf voor zes, is een groot gedeelte van de tempels zwaar beschadigd. Van de in totaal 240 tempels zijn er nu achttien gerenoveerd, de andere 222 tempels wachten nog op renovatie. Dit zal nog een paar honderd jaar in beslag nemen. Heel veel stenen zijn verloren gegaan, doordat de lokale bevolking deze stenen heeft gebruikt voor de bouw van funderingen en huizen.
De Borobodur is mooi, maar ik vind het tempelcomplex Prambanan veel en veel mooier.

Na afloop van deze rondleiding stonden er fietsen voor ons klaar, waarmee we een tocht door enkele dorpjes hebben gemaakt. Het is echt interessant om te zien hoe mensen in deze dorpjes leven.
Je rijdt langs bananenbomen, mangobomen, rode peperplanten, enz. Als we even stoppen vanwege de hitte, dan komen er uit allerlei hoeken kinderen tevoorschijn in de hoop iets te krijgen. Velen van ons nemen alle zeepjes, shampoo, pennen, enz. mee uit de hotels en de kinderen zijn er ontzettend blij mee.

Aan het einde van deze rit werd de lunch geserveerd in een heel mooi gelegen restaurantje aan de rivier, nou ja rivier, en de lunch was erg smakelijk.

Teruggekomen in het hotel zijn we even wezen winkelen. Daarna zijn we, moe van de warmte, het was ongeveer 35 graden, teruggegaan naar het hotel.
Lekker gedoucht en beneden in de lounge heerlijk wat gedronken. Ipad op schoot en mijn verslag alvast in concept geschreven. Als ik dat niet gelijk doe ben ik zo vergeten wat we allemaal gedaan hebben. Je doet zoveel indrukken op, dat je het echt bij moet houden.

's Avonds met elkaar in het hotel gegeten. Natuurlijk weer erg gezellig.
Daarna naar bed en lekker uitslapen. Morgen een vrije dag.

• 31 Oktober 2012 - 16:01

Tonia:

Hallo luitjes,

Wat een ontzettend druk programma hebben jullie zeg, is dat voor Jan niet te veel van het goede, maar hij houdt zich altijd groot.
    De warmte doet hem waarschijnlijk heel goed, als dat zo is, emigreren heb je een zeer groot huis voor weinig geld. (Grapje natuurlijk)
    Niets eten uit stalletjes, alles wat je in het hotel krijgt is gekeurd.
    Jammer voor die twee mensen, frappant een echtpaar, niets elders wat gegeten????
    Geniet ervan, maar dan doen jullie volop hoor ik in mijn e-mails.
    Groetjes en liefs,

Tonia
    Xx

• 01 November 2012 - 17:22

Wim& Marianna:

Hoi Jan & Coby
    Ben blij te lezen dat jullie morgen een vrije dag hebben.Ook een dergelijke vakantie, hoe indrukwekkend ook en hoe avontuurlijk trekt een wissel op jullie. Al die indrukken over de levenswijze van deze wereld zijn een beleving op zichzelf en kost energie. Dus morgen zwemmen, zonnen en slapen! ( En Jan, niet op koopies uit!).
    Mvg, Wim & Marianna